It is currently 27 Jul 2017, 16:45

En de winnaar is...De "Winterhulp"-loterij.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

En de winnaar is...De "Winterhulp"-loterij.

Postby Francesco Baracca » 04 Oct 2009, 19:41

Bij het oprichting einde oktober 1940 verwerft "Winterhulp",de belangrijkste liefdadige instelling in ons land tijdens de bezetting,het alleenrecht om loterijen te organiseren. Half december 1940 gaan de "Winterhulp"-geldtrommels effectief aan het rollen. Of hoe men toch nog geluk kon hebben in de oorlog.

Net zoals onze huidige Nationale Loterij,geeft de "Winterhulp"-loterij geregeld tranches van loten uit,waarop telkens een trekking volgt. Aanvankelijk vertegenwoordigd elke schijf 10 miljoen Bfr. aan loten,wat neerkomt op 200.000 biljetten van elk 50 Bfr. . Wie geen zin heeft om zoveel geld neer te tellen maar toch een kans wil wagen kan voor 10 Bfr. één vijfde lot kopen,dat recht geeft op één vijfde van het gewonnen bedrag. De mogelijke winsten zijn overigens niet te versmaden. Bij elke trekking komt er één winnaar van één miljoen uit de bus en worden er vijf prijzen van 100.000 Bfr. uitgereikt. Verder gaan er acht gelukkigen met 50.000 Bfr. naar huis en is er voor twaalf anderen een bedrag van 25.000 Bfr. weggelegd. Naarmate de prijzen kleiner worden,groeit het aantal winnaars. Zo wordt twintigmaal een som van 10.000 Bfr. uitgekeerd en veertigmaal een som van 5.000 Bfr. . Verder zijn er al 400 loten die 1.000 Bfr. en 2.000 loten die 250 Bfr. opbrengen. Tenslotte zijn de 20.000 loten met het overeenstemmende laatste cijfer nog goed voor 100 Bfr. .

Nog meer.
Vanaf juli 1942 brengt "Winterhulp" iedere tranche 400.000 loten van 50 Bfr. in omloop,wat overeenstemt met een totaal bedrag van 20 miljoen Bfr. . Vanaf dat moment worden niet alleen méér prijzen uitgereikt,maar bovendien worden de uitgekeerde sommen aantrekkelijker. Hoewel de verkoopprijs van de loten ongewijzigd blijft,verkoopt "Winterhulp" geen vijfden van loten meer aan 10 Bfr. . De verkoop van de gedeeltelijke loten wordt toevertrouwd aan andere liefdadige instellingen,zoals het Nationaal Werk voor Oorlogsinvaliden,het Belgisch Nationaal Werk tegen Tuberculose,het Rode Kruis en enkele werken ten bate van de Krijgsgevangenen. Die organisaties kunnen nu ook een graantje meepikken van de "Winterhulp"-loterij. Zij bieden vijfden van loten aan tegen de prijs van 11 Bfr.,waarvan ze telkens 1 Bfr. mogen behouden.De overige 10 Bfr. moeten ze evenwel doorsluizen naar "Winterhulp". Op die manier kunnen de mensen zelf kiezen welke organisatie ze willen sponsoren en worden de geruchten dat "Winterhulp" de solidariteit wil monopoliseren enigzins ontkracht.

Miljonair voor een paar frank.
De loten van "Winterhulp" zijn zowat overal te koop: in postkantoren,banken,warenhuizen alsook bij de dagbladhandelaars en straatverkopers. De postkantoren betalen de prijzen tot 1.000 Bfr. uit,maar voor hogere bedragen moet de winnaar zich wenden tot de zetel van de loterij. De trekkingen van de winnende loten gebeuren altijd in aanwezigheid van publiek en verlopen ongeveer op dezelfde wijze als de trekkingen van onze Nationale Loterij. Alleen is het gebruikte materiaal iets primitiever: het beperkt zich tot zes bussen,waarin zich balletjes met cijfers bevinden. De eerste bus vertegenwoordigt de honderdduizendtallen,de tweede de tienduizendtallen,enz. Om de winnende loten te bepalen,worden de balletjes met cijfers uit voormelde bussen gehaald. De trekkingen vangen aan met de toewijzing van de kleinste prijs en eindigen met de aanduiding van het hoogste lot. De uitslagen van de trekkingen verschijnen naderhand in de krant.
De grote winsten vormen uiteraard de beste reclame voor de "Winterhulp"-loterij die al snel uitgroeit tot een groot succes. Daarnaast moet de publiciteit in de kranten de mensen nog verder aansporen om loten te kopen. Die reclame speelt veelal in op de enorme winsten die voor de gelukkigen zijn weggelegd met slogans in de zin van "U kunt schatrijk worden voor een paar franken". Bovendien publiceren de dagbladen soms verhalen van winnaars,die de lezers alleen maar tot dromen kunnen aanzetten. Zo vertellen steuntrekkenden die het groot lot winnen hoe hun leven plots een andere wending krijgt en vragen werkende winnaars zich af of het nog langer de moeite loont te werken. Volgens de kranten uiten de meeste grote winnaars hun dankbaarheid door een bepaalde som aan "Winterhulp" te schenken. Verder tracht "Winterhulp" de loterij nog extra te stimuleren via de vormgeving van de loten zelf. De afbeeldingen op de loten verwijzen over het algemeen naar de liefdadige initiatieven van "Winterhulp",wat bij de mensen het gevoel moet versterken dat ze via de aankoop van loten een goed doel dienen. Zo verschijnen bijvoorbeeld loten met mooie beelden van een maaier en een wever,die symbool staan voor de verdeling van brood en kleding. Uiteindelijk blijkt de loterij vooral belangrijk om haar propagandistisch effect,want ondanks haar enorme bijval brengt ze slechts vijf procent van de inkomsten van "Winterhulp" in het laatje.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Re: En de winnaar is...De "Winterhulp"-loterij.

Postby Falco » 04 Oct 2009, 22:41

Image Image

Image

- Postzegels uitgegeven ten bate van Winterhulp. -
User avatar
Falco
 
Posts: 5
Joined: 10.2009
Gender: None specified


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron