It is currently 18 Oct 2017, 09:31

B-17 crashlanding te Wetteren 1944.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

B-17 crashlanding te Wetteren 1944.

Postby Baracchini » 22 Sep 2009, 18:57

Op 19 september 1944 in de namiddag maakte een B-17 een crashlanding te Vantegem-Kwatrecht ; de bemanningsleden kwamen er met de schrik vanaf.

Het toestel was van het type "G",aluminium uitvoering.Het toestel had op het staartvlak een witte "W" op zwart vierkant met N° 337959,dat er op wijst dat het toestel van de 8ste USAAF was en tot de 486BG - 834 Squadron behoorde.
Op de romp waren de kenletters "K 2 S" aangebracht.Het toestel was om 5u30' samen met nog 51 toestellen opgestegen te SUDBURY - IPSWICH,met bestemming Duitsland naar een van de 25 verschillende doelen die dag.In totaal waren er die dag 896 B-17's en B-24's uit Engeland vertrokken,679 toestellen bereikten hun doelen.
Het hoofddoel was Koblenz,Missie #79,het alternatieve doel was het bombarderen van doelen in de buurt van Arnhem (Operatie Market Garden).

Het betreft de B-17G "FLAK PLOW",dit toestel was een van de eerste van het 834th BS dat geraakt werd boven het doel "Koblenz".Er werden 2 motoren (nr 2 & 3) zwaar beschadigd door flak en later bij de terugkeer boven de Rijn nog eens 1 (nr 1),zodat het toestel op slechts één motor(nr 4) verder moest vliegen.De bemanning doet er alles aan om het toestel in de lucht te houden.
Boven België kregen ze terug een 2e motor aan de praat,maar vlogen te laag om Engeland te bereiken.Zodat de piloot besloot een noodlanding te maken.
Het toestel kwam tot stilstand tussen de Brusselsesteenweg en de spoorlijn Gent-Aalst,een honderdtal meter van Mariagaard College(tijdens WO2 een school voor kinderen van collaborateurs).Het toestel komt tussen opvliegend stof en aarde tot stilstand op het gehucht "Vantegem",waar nu het bouwbedrijf "DE WITTE" is gelegen.

De bemanning.


Image
Staand van links naar rechts:
Wilbur K. Chapman - Neusschutter ; Fred Kraft - Zijschutter ; Leo M. O'Brien - Staartschutter ; Philip C. Machek -Radiooperator/zijschutter.

Zittend:
Lt Edward A. Hoffner - Navigator ; Lt James A. Shaw - Piloot ; Lt James H. Martin - Bombardier ; George P. Ross - Rugkoepelschutter.

Tweee personen staan niet op de foto:
Lt Charles H. Bassing - Co-piloot ; Orrin R. Barczak - Buikkoepelschutter.
Crewchief was Orrin R. Barczak
Hun eerste missie was op 5 juli 1944.


Het toestel.

Image

Image

Image
Het toestel bleef geruime tijd liggen,zodat de plaatselijke jeugd er een speelterrein van maakten,de neuskoepel is al verdwenen.


De 486th BG behoorde toe aan de: 4th Combat Bombardment Wing/3rd Bombardment Division/8th Air Force.
ze waren gestationeerd op Sudbury airfield,Ipswith/Suffolk van april 1944 tot augustus 1945.
Zij vlogen eerst met B-24's tot begin augustus 1944,daarna met B-17G's en vlogen 188 missies.
Hun callsign was "Deepseat" (834th BS).
Ander Squadrons waren:
832th: "Trappist"
833th: "Pebbly"
835th: "Nightdress"

Een B-24H van het 835th BS (42-52758),crashte op 1-7-1944 nabij Zerkegem/Brugge.

De namen van de bemanningen op Sudbury:


*** The link is only visible for members, go to login. ***

ImageImage

Image
Our bomb group flew a last mission in the B-24H, and then we were changed over to a B-17-G. The next 10 days were flying transition training flights in the brand new B-17G.
The first mission in the B-17 was on August 1, 1944 to bomb an airfield in Tuurs, France. The tail sections on our B-17s were painted with a white 'W' on a black square.
Our B-17-G was No. 43-37949. Lt. William C. Lewis


*** The link is only visible for members, go to login. ***
*** The link is only visible for members, go to login. ***
*** The link is only visible for members, go to login. ***
User avatar
Baracchini
Luitenant-generaal
Luitenant-generaal
 
Posts: 7
Joined: 09.2009
Gender: None specified

Re: B-17 crashlanding te Wetteren 1944.

Postby Baracchini » 22 Sep 2009, 19:01

Zoon keert terug naar crashplaats van vader.
Gisteren keerde Kevin O'Brien uit Virgina terug naar de plaats waar zijn vader Leo op 19 september 1944 crashte met een Amerikaanse bommenwerper.

65 jaar na datum bezocht hij met zijn vrouw Gale de plaats waar zijn pa en negen van diens makkers uit het vliegtuig werden gered door verzetsstrijders.
Kevin zocht contact met Gustaaf Van Den Berghe,oud-brandweercommandant van Wetteren. "Ik was 14 en heb de crash van dichtbij meegemaakt, Ik heb Leo ook persoonlijk gekend",zegt Gustaaf.
"Mijn vader was 22jaar en bezig aan zijn 33e missie als tailgunner. Ze werden tijdens een bombardement op Duitsland geraakt door luchtafweergeschut. Twee van de vier motoren vielen, uit en boven Vlaanderen moest ook de derde eraan geloven",weet Kevin. Ze scheerden rakelings langs de kerk van Wetteren (dit zou de kerk van Massemen kunnen zijn,volgens mijn opa is er die dag geen vliegtuig laag over Wetteren gevlogen) en maakten een noodlanding is een aardappelveld te Kwatrecht",verteld Kevin.
"Kwatrecht was ondertussen bevrijd en ze bleven uit handen van de Duitsers. Via de Britse linies geraakten ze naar Engeland en mijn pa was tot in 1946 instructeur op een basis in de staat Arizona. Tot in 1998 heeft hij nooit meer gevlogen en vertelde hij ook nooit iets over de oorlog. Pas na een reünie met zijn oude legermakkers van de 486 Bomber Group wou hij er iets over kwijt. Hij wou ook nog eens naar hier komen,maar zijn gezondheid liet het niet meer toe. Vandaag wil ik hier voor hem bidden en ik wou de plaats ook met eigen ogen zien." Leo O'Brien overleed in 2007.


Image

- Leo O'Brien,Detail van bovenstaande foto. -

Bron: Het Laatste Nieuws(regionaal).
User avatar
Baracchini
Luitenant-generaal
Luitenant-generaal
 
Posts: 7
Joined: 09.2009
Gender: None specified


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron