It is currently 27 Jul 2017, 22:39

Renault FT 17.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

Renault FT 17.

Postby Francesco Baracca » 27 Jun 2010, 15:15

Infanterietank.
De bescheiden Renault FT 17 was zonder twijfel een van de meest succesvolle tanks uit WO I. De basis ervoor werd gelegd door de vooruitziende Estienne,die in 1915 inzag dat er een licht pantservoertuig moest komen om infanterie-operaties te ondersteunen. Pas medio 1916 werd Renault bij de besprekingen betrokken. Met een order van duizend stuks in het vooruitzicht ging Renault aan het werk.

Slechte entree.
Aan het eind van 1916 was het ontwerp gereed. Het was uiteindelijk een tweeprsoons voertuig met een mitrailleurbewapening geworden,waarmee lang niet iedereen was ingenomen. Het ontwerp werd te klein en te licht bewapend bevonden. Toch werd een order doorgedrukt en al snel volgde een tweede order van 2500 stuks. Tegen die tijd was de bewapening opgevoerd tot een 37-mm kanon,maar veel exemplaren werden geproduceerd met slechts een enkele mitrailleur.
Het ontwerp van de FT 17 was het eerste van wat mag gelden als het klassieke tankontwerp. Het geschut zat in een kleine,volledig draaibare koepel en de smalle romp had aan weerszijden rupsbanden. Er was geen chassis;alle onderdelen zaten aan de romp vast. De motor zat achterin,en de rupsbanden hadden een groot spanwiel aan de voorzijde dat goed voldeed bij het beklimmen van obstakels. Voor het oversteken van greppels en loopgraven werd vaak een 'staart' aan de achterzijde gemonteerd.
Renault kon de gewenste productie-aantallen zelf niet halen. Daarom werden productieseries bij andere bedrijven uitbesteed. Zelfs de Amerikaanse wilden de FT 17 echter volgens Amerikaanse normen en productiemethoden bouwen,en daardoor verscheen er geen enkele Amerikaanse tank in Frankrijk voor de wapenstilstand. In Frankrijk werd de oorspronkelijke gegoten pantserkoepel vaak vervangen door een achtkantig ontwerp met vlakke pantserplaten. Met 37-mm werd vrijwel standaard (Char-canon FT 17),maar ook konden machinegeweren worden geïnstalleerd (Char-mitrailleuse FT 17). Al spoedig kwamer ook een gemotoriseerd 75-mm kanon op basis van hetzelfde voertuig,de Char-canon Renault BS. Er was zelfs een speciale radioversie,de Char Renault TSR. De bepantsering was maximaal 16 mm dik.


Actieve dienst.
De erste FT 17's werden in maart 1917 aan het Franse leger afgeleverd,maar pas in mei 1918 werd het type voor het eerst ingezet. Tegen die tijd was de Franse tactiek vooral het en masse inzetten van tanks,maar dat was bij de constante Duitse aanvallen in die dagen niet altijd mogelijk. Aanvankelijk werden de FT 17's in bescheiden aantallen ingezet,maar tegen juli konden er al 480 tegelijk worden geconcentreerd voor een tegenaanval bij Soissons. Hier hadden ze succes, en vanaf dat moment werd het type veelvuldig en met klinkende resultaten ingezet.
Het onderhoud was een constante bron van zorg,want bij het ontwerpen van de FT 17 was onvoldoende stilgestaan bij sleutelvriendelijkheid,en bij de onderhoudsviendelijke en de aanvoer van onderdelen was ook een probleem. Daardoor waren er altijd honderden tegelijk niet inzetbaar. Veel meer tanks wren echter wel beschikbaar,want de talrijke leveranciers haalden bij elkaar hoge productie-aantallen. Sommige werden doorgegeven aan de Amerikaanse troepen.Toen de oorlog afliep,waren er 1991 FT 17's inzetbaat. Daarnaast waren er 369 in reparatie en nog eens 360 om andere redenen niet bruikbaar.

Andere toepassingen.
Na 1918 bleef de FT 17 op grote schaal in dienst. Talrijke tanks werden omgebouwd voor nieuwe rollen,zoals brugleggers,gemotoriseerde artillerie,radioversies en andere. In 1939 waren nog steeds grote aantallen in gebruik en de Duitsers maakten er veel buit na de Franse capitulatie in 1940. Veel FT 17's weden door de Duitsers nog in 1944 gebruikt bij de strijd tegen de geallieerden in Parijs.

Specificatie.
Bemanning:
2.
Gewicht: 6,49 ton.
Afmetingen: Lengte (met staart) 5m ; Breedte 1,71m ; Hoogte 2,13m.
Motor: Een Renault vloeistofgekoelde viercilinder benzinemotor van 26 kW (35pk).
Prestaties: Maximum snelheid 7,7 km/u ; Bereik 35,4 km.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron