It is currently 11 Dec 2017, 12:15

'U-151' klasse - Handels U-boote.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

'U-151' klasse - Handels U-boote.

Postby Francesco Baracca » 01 Nov 2009, 21:23

Oceaanwaardige vracht-onderzeeboot.
Duitsland werd,terwijl het Groot-Brittannië met U-boten blokkeerde,zelf door de Royal Navy geblokkeerd.De Duitsers hadden slechts een korte oorlog gepland,dus was er al in 1915 een tekort aan grondstoffen,vooral nikkel en rubber,die vrij in de nog neutrale Verenigde Staten verkrijgbaar waren.De officiële plannen om kleine hoeveelheden in bestaande onderzeeboten over te brengen,werden vervangen door een commercieel voorstel.Er werd besloten om gespecialiseerde onbewapende vrachtonderzeeërs (Handels U-boote)) te bouwen.
De staat verzorgde de financiering en er werd een uitvoerend bedrijf opgericht onder de naam Deutche-Ozean Red GmbH.de bouw van de eerste twee boten,de grootste tot op dat moment,ging gepaard met een zekere haast: de rompen werden bij de ene werf gebouwd en bij de andere ingericht,machines werden van officiële zijde beschikbaar gesteld in de vorm van reservemotoren van oppervlakteschepen in aanbouw en de gehele afbouw duurde 6 1/2 maand.Twee interne laadruimten werden aangebracht en de vrije ruimte tussen de drukcabine en de buitenste beplating werd gebruikt voor verdere bevoorrading met bijvoorbeeld ruwe rubber en versteviging van het casco met zijn grote diameter.Rond de 350 ton kon in totaal worden vervoerd.Toegang tot de interne laadruimten was vanzelfsprekend erg moeilijk,maar voor een dergelijke onderneming was tijdige aankomst belangrijker dan de snelheid van het laden en lossen.Aan de oppervlakte had de boot een hoog vrijboord,en een koopvaarderachtige spiegel,waar aan een diep gestoken scheg een simplex-roer was bevestigd met aan weerszijden de twee schroeven.De eerste boot,de Deutchland,maakte twee succesvolle trips naar de VS met een grote promotiewaarde,maar de tweede,de Bremen,verdween tijdens zijn eerste reis.Desondanks werden er nog zes schepen besteld.In die periode (1916-1917) moesten ze in prioriteit wedijveren met andere projecten en werden afgeleverd toen de VS inmiddels Duitsland de oorlog had verklaard.Daarmee kwam meteen een einde aan de belangrijkste taak van de Handels U-boote.

Image

Onopgelost verlies.
Deze factoren in combinatie met de aanhoudende twijfels over de sterkte van de constructie van dit soort grote boten en het verdwijnen van de Bremen onder onbekende omstandigheden,resulteerden in een verandering van de rol van de lange-afstands kruiseronderzeeër.In deze aangepaste functie werden de 'U-151' klasse schepen uitgerust met twee 150-mm kanonnen en twee torpedobuizen in de boeg.De Deutschland werd de U-155 met zelfs zes buizen.De gehele klassen zoals die werd ingezet door de Duitse marine,bestond tot en met de U-157 uit zeven boten.De eerste vier daarvan werden gebouwd door Reheirstieg uit Hamburg en allemaal afgebouwd in 1917.De U-155,U-156 en U-157 werden gebouwd door Flensburg,de Atlas Fabrieken in Bremen en Stulcken in Hamburg om vervolgens te worden afgebouwd door Krupps Germaniawerf in Kiel.De schepen werden opgeleverd in respectievelijk 1916,1917 en 1918.De U-154 en U-156 gingen verloren in de strijd en de rest werd aan het einde van de oorlog overgedragen.

Specificatie:
Waterverplaatsing:
1512 ton aan de oppervlakte en 1815 ton gedoken.
Afmetingen: Lengte:65 m ; Breedte: 8,9 m ; diepgang:5,3 m.
Voortstuwing: 2 dieselmotoren elk van 597 kW (800 as-pk) en 2 elektromotoren van 597 kW (800 as-pk) aan twee schroeven.
Snelheid: 12,5 knp (23,2 km/u) aan de oppervlakte en 5 knp (9,3 km/+u) gedoken.
Bereik: 38.900 km bij 6 knp (11 km/u) aan de oppervlakte en 120 km/u bij 3 knp (5,5 km/u) gedoken.
Bewapening: Twee 150-mm kanonnen,twee 88-mm kanonnen en twee 500-mm torpedobuizen (boeg) met 18 torpedo's.
Bemanning: 56.


*** The link is only visible for members, go to login. ***
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron