It is currently 27 Jul 2017, 16:44

Mitsubishi Ki-15.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

Mitsubishi Ki-15.

Postby Francesco Baracca » 18 Oct 2009, 17:31

In juli 1935 zocht het Japanse Leger naar een nieuw tweepersoons verkenningsvliegtuig. Mitsubishi antwoordde hierop met een eendekker met vrijdragende vleugel,de Mitsubishi Ki-15. De testen verliepen zonder problemen en het type werd in productie genomen onder de naam Leger Type 97 Commando Verkenningsvliegtuig Model 1. In mei 1937,een jaar na zijn eerste vlucht,begonnen de leveringen van de productietoestellen aan het leger. Maar voordien hadden Westerse militaire waarnemers al moeten beseffen waartoe de Japanse vliegtuigbouw in staat was,toen het tweede (civiele) prototype een recordtijd neerzette tijdens een vlucht tussen Japan en Engeland.

Image

Chinees-Japanse oorlog.
De Ki-15-I van het Japanse leger werd vroeg genoeg geleverd om een belangrijke invloed te kunnen uitoefenen tijdens de beginfase van de oorlog met China. De hoge snelheid van het vliegtuig maakte dat hij ongestoord kon opereren in het Chinese luchtruim,totdat China over de Russische Polikarpov I-16 eendekkerjager kon beschikken. Maar Mitsubishi had al plannen gemaakt om de prestaties van de Ki-15-I te verbeteren. Dit werd bereikt door de 671-kW Mitsubishi Ha-26-1 motor met een kleinere diameter te installeren. Hiermee werd de grootste tekortkoming van het type opgelost: het slechte voorwaartse zicht veroorzaakt door de grote Nakajima stermotor.

Landmacht en marine.
De verbeterde versie werd in september 1939 voor de landmacht in productie genomen als de Ki-15-II. Maar daarvoor bestelde de Japanse marine,onder de indruk van de prestaties van dit toestel,twintig exemplaren van de Ki-15-II onder de officiële benaming. Marine Type 98 Verkenningsvliegtuig Model 1. De benaming die Mitsubishi hanteerde,was C5M1. De marine kocht vervolgens dertig C5M2 machines,die grotendeels hetzelfde waren,met uitzondering van de krachtigere 708-kW Nakajima Sakae (voorspoed) 12-cilinder motor. Toen de productie eindigde,waren er bijna vijfhonderd toestellen van alle versies gebouwd. De meerderheid werd ingezet in eerstelijnsdienst toen de oorlog in het Stille Zuidzeegebied begon. De geallieerden gaven het type de bijnaam 'Babs'. Begin 1943 werd het type gedegradeerd tot tweedelijnstaken. Aan het eind van de oorlog werden veel van de toestellen gebruikt.

Specificatie.
Mitsubishi Ki-15-I 'Babs'.
Type:
Tweepersoons verkenningstoestel.
Motor: Een 477-kW (640-pk) Nakajima Ha-8 stermotor.
Prestaties: Maximumsnelheid:480 km/u op 4000 m ; Kruissnelheid:320 km/u ; Plafond:11.400 m ; Vliegbereik:2400 km.
Gewicht: Leeg:1400 kg ; Maximaal startgewicht:2300 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:12 m ; Lengte:8,7 m ; Hoogte:3,4 m ; Vleugeloppervlak:20,4 m².
Bewapening: Alle versies hadden een 7,7-mm machinegeweer op een flexibele montering in de achterste cockpit.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron