It is currently 11 Dec 2017, 17:55

Arado Ar 196.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

Arado Ar 196.

Postby Francesco Baracca » 18 Oct 2009, 08:09

Watervliegtuig voor kustpatrouilles en verkenning vanaf schepen
In de herfst van 1936 gaf de technische afdeling van het Duitse luchtvaartministerie een specificatie uit voor een per katapult te lanceren watervliegtuig ter vervanging van de Heinkel He 60. Het moest een tweezits toestel worden met enkele of dubbele drijver en een motor van tussen de 597 en 671 kW (800 en 900 pk). Uit de inzendingen werden de Focke-Wulf Fw 62 tweedekker en de Arado Ar 196 geselecteerd voor verdere ontwikkeling.


Image
De Arado Ar 196,die in veel opzichten de 'ogen van de Kriegsmarine' was,vloog en voer uitstekend. Vroeg in zijn loopbaan maakte zijn zware bewapening hem tot de kwelgeest van de trage vijandelijke zeepatrouillevaartuigen,maar die situatie werd in de loop van de oorlog omgekeerd.


Het ontwerp van Arado.
De Ar 196 was geheel van metaal; zijn buizenframe was vooraan bekleed met metaal en achter met stof. De vleugels waren met metaal bekleed en scharnierden aan de achterkant zodat de vleugels langs de romp gevouwen konden worden. Beide drijvers bevatten een brandstoftank.
In de zomer van 1937 werd het eerste en tweede prototype,de Ar 196 V1 en de Ar 196 V2 geëvalueerd,min of meer tegelijkertijd met de prototypen van de Fw 62,maar de geavanceerde Arado's wonnen het op vrijwel alle punten van de Focke-Wulfs. Van de Ar 196 met een BMW 132Dc stermotor werden in eerste instantie vier prototypen besteld,waarvan de eerste twee volgens de Ar 196A standaard met dubbele drijvers en de andere twee (de Ar 196 V3 en Ar 196 V4) volgens de Ar 196B standaard met een enkele grotere drijver en twee kleine stabilisatiedrijvers onder de vleugels.
Het vierde prototype was het eerste dat met wapens werd uitgerust in de vorm van twee vaste voorwaarts vurende 20-mm kanonnen in de vleugels en een vast voorwaarts vurend 7,62-mm machinegeweer aan stuurboord voor in de romp. Een vijfde prototype,de Ar 196 V5 (gebouwd naar de Ar 196B standaard) had de sterkere BMW 132K stermotor die een drieblads propeller met verstelbare spoed aandreef,en met gemodificeerde cockpit.
Hoewel beide drijverconfiguraties goed voldeden,koos men voor de versie met twee drijvers. Er werden tien voorproductietoestellen besteld.
De totale productie van de Ar 196A beliep ruim 500 toestellen,inclusief de toestellen die in 1942-'43 in Frankrijk en tussen april en augustus 1943 door Fokker in Nederland gebouwde exemplaren. Het eerste schip dat met een Ar 196 aan boord het ruime sop koos,was het vetzakslagschip KMS Admiral Graf Spee.
De Ar 196 werd ook veel gebruikt voor kustpatrouilles. Een vroeg succes was het buitmaken van de beschadigde Britse onderzeeboot HMS Seal door twee Ar 196A toestellen van 1./Küstenfliegergruppe 706,gestationeerd in Aalborg in Denemarken. De Ar 196 kwam aan de meeste fronten in actie en vloog eveneens bij de Bulgaarse en Roemeense luchtmacht.
Varianten waren onder andere de Ar 196A-1,de eerste productieversie,het Ar 196A-2 kustpatrouilletoestel,de verbeterde Ar 196A-3,Ar 196A-4,de katapultversie van de Ar 196A-3,en de Ar 196A-5,de laatste productieversie.

Specificatie.
Arado Ar 196A-3.
Type:
Tweezits kustpatrouillevliegtuig voor gebruik vanaf schepen.
Aandrijving: Een BMW 132K stermotor van 716 kW(960 pk).
Prestaties: Topsnelheid:310 km/u op 4000m ; Kruissnelheid:255 km/u op kruishoogte ; Aanvangsklimsnelheid:300 km/u ; Plafond:7000m ; Bereik:1070 km.
Gewicht: Leeg:2990 kg ; Maximaal startgewicht:3730 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:12,4 m ; Lengte:11 m ; Hoogte:4,45 m ; Vleugeloppervlak:28,4 m².
Bewapening: Twee vaste voorwaarts vurende 20-mm kanonnen ; Een 7,92-mm vast voorwaarts vurend machinegeweer en een richtbaar achterwaarts vurend 7,92-mm machinegeweer ; Plus twee 50 kg bommen onder de vleugels.


Image
De Ar 196 diende in alle kustgebieden van Hitlers Europa en was ook het standaardtoestel aan boord van grote oorlogsschepen van de Duitse marine,waarvan de grootste (de Bismarck en de Tirpitz) er elk vier aan boord hadden.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Re: Arado Ar 196.

Postby Francesco Baracca » 18 Oct 2009, 10:44

Image

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

In the autumn of 1936 the Reichsluftfahrtministerium's Technische Amt (technical department) issued a specification for a catapult floatplane to replace the Heinkel He 50s then serving with the Bordfliegerstaffeln, the Luftwaffe units responsible for providing the Kriegsmarine with reconnaissance aircraft for its capital ships and other surface vessels. The requirement was for a two-seat single- or twin-float aircraft powered by a single engine in the 800/900-hp (597/671-kW) range and, of the competing proposals, the Focke-WulfFw 62 biplane and Arado Ar 196 monoplane were selected for development.

The Ar 196 was of all-metal construction, its rectangular- section steel-tube fuselage frame being faired to an oval section by the use of formers and stringers, with metal skinning forward and fabric covering aft. The wings were metal-skinned two-spar structures, hinged at the trailing edge to fold back along the fuselage sides once the outboard wing-to-float struts had been detached at the float end. Each of the twin floats housed a 66-Irnp gal (300-litre) fuel tank.

Evaluation at Erprobungstelle Travemünde in the summer of 1937 was undertaken on two prototypes of each design, but the clear superiority of the more advanced Arado aircraft quickly eliminated the Focke Wulf contender. Powered by the 880-hp (656-kW) BMW 132De radial engine, four prototype Ar 196s were ordered, the first two (as tested at Travemünde) with twin floats and designated Ar 196A, the third and fourth in single central/twin outboard stabilising float configuration and identified as Ar 196Bs.

The fourth prototype was the first to be fitted with weapons, carrying two wing-mounted 20-mm MG FF cannon, and a single 7.92-mm (0.31-in) MG 17 machinegun in the starboard side of the forward fuselage. A fifth prototype, another Ar 196B, had the more powerful 950-hp (70s-kW) BMW 132K engine with a three-blade variable-pitch propeller in place of the two blade two-pitch unit fitted to the first four machines.

Comparative evaluation of the hydrodynamic qualities of the alternative float configurations was conducted by the Aerodynamischen Versuchsanstalt Göttingen, and at Travemünde. Although no distinct advantage could be discerned for either layout, the twin-float version was preferred and 10 pre-production Ar 196A-0 aircraft were ordered. Total production of the Ar 196 is quoted as 593 aircraft, including those built in 1942-3 by the Societe Nationale de Constructions Aeronautiques (SNCA) at St Nazaire, France, and by Fokker in Amsterdam between April and August 1943. First production version was the Ar 196A-1, without cannon generally similar to the Ar 196A-0, which was built in 1939 and operated from major warships that included the Admiral Graf Spee, Admiral Scheer, Deutschland, Gneisenau, Prinz Eugen and the Scharnhorst. One example operating from the Admiral Hipper was captured in Norway, and later evaluated at the Marine Aircraft Experimental Establishment at Helensburgh, Scotland. Sub-variants of the Ar 196A included the coastal patrol Ar 196A-2 which had the full armament of two 20-mm MG FF cannon mounted in the wings and a 7.92-mm (0.31-in) MG 17 machine-gun in the forward fuselage. The generally similar Ar 196A-3, which was also built by Fokker and SNCA, had structural strengthening and introduced additional radio equipment and a three-blade variable-pitch propeller. It was followed by 24 examples of the Ar 196A4, a catapult version for service with the Bordfliegerstaffeln, and the final production version was the Ar 196A-5 which introduced improved radio equipment and had an MG81Z installation in the rear cockpit, comprising twin 7.92-mm (0.31-ip) MG 81 machine-guns; the last of 91 examples of this version were built by Fokker during August 1944.

Initial deliveries to the Luftwaffe were to Bordfliegerstaffeln 1./196 and 5./196, based at Wilhelmshaven and Kiel-Holtenau, under Kriegsmarine control. The first ship to take its Ar 196A-1 to sea was the pocket battleship Admiral Graf Spee, scuttled off Montevideo in December 1939 after being trapped in the estuary of the River Plate by a British cruiser squadron.

The type was used widely for coastal patrol, and a spectacular early success was the capture of the British submarine HMS Seal by two Ar 196A-2 floatplanes of 1 Staffel/Kustenfliegergruppe 706, based at Aalborg, Denmark. Damaged by a mine and unable to submerge, the vessel was surrendered after the Arados had attacked with bombs and cannon fire. The Ar 196 served in most major battle zones (the Atlantic, North Sea, Baltic, eastern Mediterranean, Adriatic, Aegean and Black Seas). It also equipped the Bulgarian air force's 161st Coastal Squadron, and the 101st and l02nd Coastal Squadrons of the Romanian air force.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron