It is currently 27 Jul 2017, 22:40

Alvis Saladin,pantserwagen.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

Alvis Saladin,pantserwagen.

Postby Francesco Baracca » 18 Oct 2009, 21:35

Inhakend op het succes tijdens de Tweede Wereldoorlog van de AEC Mk III en de Daimler Mk II pantserwagens vaardigde het Britse leger specificaties uit voor een nieuwe pantserwagen.Een tweeponderkanon met een 1,57-inch (40-mm) kaliber.Al snel werd duidelijk dat zo'n kanon niets zou uithalen tegen nieuwe pantservoertuigen.De specificatie voorzag van toen af in Montage van het nieuwe 3-inch (76-mm) L5 kanon.
Het chassis van de Saladin (FV601) lijkt veel op dat van de FV603 Saracen APV,die in dezelfde periode door Alvis ontwikkeld werd.De Saladin slaagde voor de acceptatietests van het Britse leger in 1956.De productie ging twee jaar later bij Alvis in Coventry van start en liep door tot in 1972.Toen waren er 1177 gebouwd,inclusief veel exemplaren voor de export.
Hoewel de Saladin in het Britse leger vervangen is door de Alvis Scorpion,is dit model nog in dienst (of in reserve) voor militaire en beveiligingstaken voor 11 landen.


Image
- Een gecamoufleerde Saladin. -

Staalconstructie.
De romp van de Saladin is van gelaste pantserplaat,die in dikte varieert van 8 tot 16 mm.De koepel heeft een pantsering van maximaal 32 mm voor en 16 mm opzij en achter.De bestuurder zit voor in het voertuig en heeft uitstekend zicht naar voren en opzij.De beide andere bemanningsleden zitten in de koepel,de commandant/lader rechts en de schutter links.De motor en de transmissie liggen achterin.Alle zes de wielen van de Saladin worden aangedreven,en worden gestuurd met de voorste vier wielen.Ook als één wiel eraf geschoten is,kan het voertuig verder rijden.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De Saladin pantserwagen heeft veel onderdelen gemeen met de Saracen APC.De laatste exemplaren in Britse dienst waren gestationeerd op Cyprus.Saladins in het leger van Koeweit zijn in 1990 ingezet tegen Irak.

Munitie.
In het voertuig kunnen 42 patronen worden meegevoerd voor het 3-inch kanon.Coaxiaal is een 0,3-inch (7,62-mm) mitrailleur gemonteerd,en nog zo'n mitrailleur staat op het dak van de koepel voor luchtverdediging.aan weerszijden van de koepel zitten zes elektrische rookgeneratoren.
Van de Saladin werden ook enkele varianten gebouwd,waaronder een amfibie-versie.Deze had een drijfscherm rond de bovenkant van de romp.Als dit scherm was opgezet,kon het voertuig zichzelf door het water voortbewegen met zijn wielen.

specificatie.
Bemanning:
3.
Gewicht: 11,59 ton.
Afmetingen: Lengte (inclusief kanon):5,28 m,romp:4,93 m ; Breedte:2,54 m ; Hoogte:2,93 m.
Motor: Een achtcilinder Rolls Royce BBD benzinemotor met een vermogen van 129 kW (170 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid op de weg:72 km/u ; Bereik op de weg:400 km.
Doorwaaddiepte: 1,07 m.
Maximum hellingshoek: 46°.
Vertikale obstakels: 0,46 m.
Overschrijdend vermogen: 1,52 m.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron