It is currently 27 Jul 2017, 22:39

Grumman F9F Panther.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

Grumman F9F Panther.

Postby Francesco Baracca » 18 Oct 2009, 21:48

Vliegdekstraaljager.
De eerste van Grummans fameuze 'katten' met straalvoortstuwing was de Grumman F9F Panther. Het toestel had niet de uitstraling van de eerdere F8F Bearcat,maar verwierf zich nietemin een goede reputatie als een stoere en robuuste jager. De Panther schreef geschiedenis door als eerste vliegdekstraaljager ten strijde te trekken,en voldeed goed in Korea,waar het toestel intensief gebruikt werd door de US Navy en US Marine Corps.Tegen de tijd dat de productie eind 1952 ten einde liep,waren er bijna 1400 afgeleverd.


Image

Nachtjager?
Aanvankelijk zou de F9F een viermotorige tweezits nachtjager worden,maar daarvan werd afgezien voordat het ontwerp voltooid was. Grumman verlegde daarop de aandacht naar een eenmotorige eenzits straaljager voor overdag. Er werden twee prototypes besteld met de aanduiding XF9F-2.
Het eerste toestel maakte,voorzien van een geïmporteerde Rolls-Royce Nene motor op 24 november 1947 zijn eerste vlucht. Die verliep zo veelbelovend dat meteen aanzienlijke orders werden geplaatst voor de productieversie,de F9F-2 met een in licentie gebouwde Pratt & Whitney J42 kopie van de Nene.
Hoewel de F9F-2 het eerste productiemodel was,was het eerste model dat operationeel werd de F9F-3,dat was uitgerust met de iets minder krachtige J33 motor. Deze versie werd in mei 1949 in gebruik genomen door US Navy Fighter Squadron VF-51,maar er werden uiteindelijk slechts 54 F9F-"'s afgeleverd,waarvan de meeste later tot F9F-2 standaard werden omgebouwd. De volgende was de F9F-4 met de Allison J33-A-16. Deze variant werd november 1949 geleverd,ongeveer een maand voor de eerste vlucht van wat de meest gebouwde en ook laatste telg van de Panther-familie zou worden:de F9F-5 met Pratt & Whitney J48 motor (een in licentie gebouwde Rolls-Royce Tay). Er werden er meer dan 600 van gebouwd. Eind 1952 werd de productie gestaakt. Tot het totale aantal Panthers behoorden ook enkele F9F-5P fotoverkenners.
De F9F-5 Panther was de laatste versie die operationeel werd. In oktober 1958 nam VAH-7 afscheid van de laatste exemplaren,hoewel nadien nog veel Panthers bij trainingseenheden actief bleven. Ook werden onbemande F9F-5KD (na 962:DF-9E) oefendoelvliegtuigen voor het testen van geleide raketten gebruikt.

Specificatie.
Grumman F9F-5 Panther.
Type:
Vliegdek-dagjager.
Motoren: Een Pratt & Whitney J48-P-6 turbojet.
Prestaties: Topsnelheid 932km/u op 1525m ; Plafond 13.390 m ; Vliegbereik 2092 km.
Gewichten: Leeg 4603 kg ; Maximaal startgewicht 8492 kg.
Afmetingen: Spanwijdte 11,58m ; Lengte 11,58m ; Hoogte 3,73m ; Vleugeloppervlak 23,23m².
Bewapening: Vier 20-mm kanonnen en maximaal 1361 kg externe lading.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron