It is currently 27 Jul 2017, 16:44

Ilyushin DB-3.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

Ilyushin DB-3.

Postby Francesco Baracca » 04 Aug 2010, 21:14

Een DB-3M buitgemaakt door de Finnen. Een grondige herziening van het ontwerp leverde de DB-3M op. Deze verdrong de oorspronkelijke DB-3 eind 1939 op drie productielijnen. De DB-3M werd voortgestuwd door twee M-87A of M-87-B motoren.

In 1935 verscheen de lange afstandsbommenwerper TsKB-26. Het was een tweemotorige metalen laagdekker met Gnome-Rhône K-14 stermotoren met een vermogen van 597 kW (800 pk). In 1936, op de dag van de Arbeid (1 mei) presenteerde testpiloot Vladimir Kokkinaki het prototype. In juli van dat jaar vestigde dit toestel twee wereld hoogterecords. Een tweede prototype, de TsKB-30, had in tegenstelling tot het eerste prototype een gesloten cockpit, was voorzien van Russische M-85 motoren en de achterkant van de romp was van metaal. Ook de TsKB-30 brak records en het toestel baarde opzien met een vlucht van 8000 km van Moskou naar Canada in 1939. Piloot Kokkinaki moest na deze vlucht van 22 uur en 56 minuten een buiklanding maken.
Op dat moment was de Ilyushin bommenwerper al meer dan twee jaar in productie voor de sovjetluchtmacht. On der de aanduiding DB-3 vlogen heel wat exemplaren bij de ADD (lange afstandssquadrons) en de V-MF (marinevliegdienst). Ze bleven operationeel tot ver in de Tweede Wereldoorlog. De productie van de DB-3 eindigde in 1940 nadat 1528 exemplaren waren gebouwd.
Bommenwerpers van het type DB-3 voerden een van de eerste luchtaanvallen op Berlijn uit. Ook bij de Finse luchtmacht dienden tussen 1940 en 1945 DB-3's. Vijf op de Russen buitgemaakte toestellen kregen gezelschap van zes exemplaren die de Finnen kochten van de Duitsers.

Varianten van de DB-3.
De DB-3M werd in 1939 in productie genomen. Deze verbeterde versie werd voortgestuwd door twee M-87 motoren. De DB-3T was een gespecialiseerde torpedobommenwerper die was uitgerust met Type 45-12-AN luchttorpedo's. Hiervan waren er veel in dienst. Dat was niet het geval met de in kleine aantallen gebouwde DB-3PT, een watervliegtuig uitvoering van de torpedobommenwerper met twee grote drijvers. De van wielen voorziene DB-3T leverde echter betere prestaties.

Prestaties.
Ilyushin DB-3M
Type:
Middelzware tweemotorige lange afstandsbommenwerper.
Motoren: Twee M-87B stermotoren, elk met een vermogen van 708 kW (950 pk).
Prestaties: Maximumsnelheid: 445 km/u ; Plafond: 9700 m ; Bereik:3800 km.
Gewicht: Leeggewicht met uitrusting: 5270 kg ; Maximaal startgewicht: 7660 kg.
Afmetingen: Spanwijdte: 21,44 m ; Lengte: 14,22 m ; Hoogte: 4,19 m ; Vleugeloppervlakte: 65,6 m².
Bewapening: Drie 7,62-mm ShKAS mitrailleurs, plus op korte vluchten maximaal 2500 kg aan bommen.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron