It is currently 27 Jul 2017, 16:45

De 'Mistral' klasse.

Moderators: Baracchini, Francesco Baracca

De 'Mistral' klasse.

Postby Francesco Baracca » 16 Nov 2009, 21:54

Image

Amfibisch aanvalsschip.
De amfibische aanvalsschepen Mistral en Tonnère van de nieuwe 'Mistral klasse' zijn eind 2000 besteld bij de Franse staatsscheepswerf van de Direction des Construction Navales (DCN) te Brest,die samenwerkt met de commerciële werf Chantiers de l'Atlantique. De schepen zouden in 2004-2005 respectievelijk 2005-2006 klaar zijn. Door de Franse marine worden ze geclassificeerd als NTCD (Nouvelles Transports de Chalands de Débarquement). De twee schepen zullen gaan functioneren als vooruitgeschoven commandoposten en drijvende dokken voor landingsvaartuigen. Ze zijn bedoeld voor amfibische operaties,ook internationaal verband,maar kunnen eveneens evacuaties van burgers uitvoeren of humanitaire hulp ondersteunen.
De beide schepen van de 'Mistral' klasse zijn de opvolgers van de Ouragan en de Orage,die in 1965 respectievelijk 1968 in dienst werden genomen. Ze vormen als zodanig een aanvulling op de Foudre en de Siroco die in 1990 en in 1998 in dienst kwamen.
Om de kosten te beheersen werden de schepen na de kiellegging in 2002 gebouwd volgens civiele standaard. In beide gevallen werden het voorschip en de verblijven van de bemanning gebouwd door Chantiers de l'Atlantique te St. Nazaire,en het midden- en achterschip inclusief de militaire installaties door DCN.Dezelfde firma voegt ook alle delen samen. De schepen zullen worden toegerust om te kunnen functioneren als vlaggeschepen van gecombineerde internationale eskaders. Ze zijn voorzien van satellietcommunicatiemiddelen en van NAVO datalinksystemen. Zo kunnen ze nauw samenwerken met Britse,Italiaanse,Spaanse en Nederlandse schepen.
De 'Mistral' klasse heeft een doorlopend dek. Elk schip heeft twee liften,een voor en een achter de opbouw. Die verbinden het hangardek met het vliegdek,waar plaats is voor zes helikopters tegelijk. Het landingsdok in de achtersteven biedt plaats aan Amerikaanse luchtkussenlandingsvoertuigen en aan een nieuwe klasse LCM (Landing Craft Mechanised,landingsvaartuigen).
Elk schip zal voorzien zijn van een volledig ingericht hospitaal met 63 bedden,en biedt desgewenst plaats aan een extra veldhospitaal dat in de vorm van losse containers geplaatst kan worden.

Specificatie.
Waterverplaatsing:
20.670 ton vol beladen.
Afmetingen: Lengte:199m ; Grootste breedte 32m ; Diepgang 8m.
Voortstuwing: Vier dieselgeneratoren die 15.210 kW (20.400 as-pk) leveren aan twee aandrijfeenheden in stroomlijnomhulsel onder de romp die 360° draaibaar zijn,plus een stuurstraaleenheid onder de boeg.
Prestaties: Snelheid 19 knopen (35 km/u) ; Bereik 20.400 km bij een snelheid van 15 knopen.
Bewapening: Twee zesvoudige lanceerinstallaties voor Mistral luchtdoelraketten voor de korte afstand ; Twee 30-mm kanonnen en vier 12,7-mm mitrailleurs.
Electronica: Een MMR 3D lucht/oppervlakte zoekradar,twee Racal navigatieradars,twee optronische stuureenheden,en één SIC 21 commando ondersteuningssysteem.
Vliegtuigen: Maximaal 16 NH 90 of Cougar helikopters.
Troepenstransport: 450 militairen plus zestig pantservoertuigen of 230 wegvoertuigen.
Bemanning: 160.
NEC JACTANTIA NEC METU ("zonder woorden, zonder vrees")

Avatar: Francesco Baracca, Italiaanse aas uit Wereldoorlog I

2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
User avatar
Francesco Baracca
Generaal
Generaal
 
Posts: 254
Joined: 09.2009
Location: Laarne
Gender: Male

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron